Cum stabilești norma de poluare pe actele de Austria

Recent m-am lovit și eu de această problemă legată de norma de poluare. Pentru actele de Germania e simplu, acolo scrie foarte clar ce Euro e mașina. La cele de Austria situația stă un pic diferit. Deci cum îți dai seama dacă e euro 3 sau euro 4?

De ce discutăm situația asta? Păi destul de clar. Când vrei să cumperi o mașină second hand bineînțeles ca vrei una adusă recent din altă țară, pentru ca știm cu toții ce drumuri avem în România, și știm cu toții ce înseamnă service în România, deci realizăm ca o mașina rulată în Germania sau în Austria o sa fie cu siguranță mult mai bine întreținută decât una de România. În ultima vreme, pe piața auto second hand sunt tot mai multe mașini aduse din Austria, și când vine vorba de cumpărarea unei mașini evident că ne interesează și taxa de poluare, deci ne interesează norma de poluare a mașinii respective.

Piața auto second hand de la noi fiind și plină de minciuni trebuie să te uiți foarte atent ce cumperi! Samsarul român va încerca bineînțeles să-și supraevalueze marfa fără nici un pic de rușine, și va minți chiar și în legătură cu norma de poluare. Bineînțeles, el minte mult mai mult, dar acum o sa vorbesc strict de norma de poluare.

La momentul de față problema apare mult între Euro 3 și Euro 4, asta fiindcă diferența de taxă e semnificativă. Dacă vrei o mașina mai nouă ca an de fabricație vei căuta să fie Euro 4 și în foarte multe cazuri când ajungi la RAR pentru identificare ai surpriza că e de fapt Euro 3 și taxa te doboară. Așa că mai bine verifici cât poți de bine informațiile și actele înainte să cumperi.

Registrul Auto Român ne pune la dispoziție o listă cu motoarele euro 3. Primul pas ar fi să identifici codul motorului din actele de origine și să vezi dacă motorul tău este în această listă. Pe actele de Austria găsești la secțiunea „P5 Motortype”. Ăsta reprezintă codul motorului tău.

P5Motortype

Evident, lista e informativă, deci s-ar putea ca motorul tău să nu fie în listă și totuși să fie încadrat ca și euro 3. Și atunci mergi mai departe cu verificarea. La secțiunea „V9 Abgasklasse/-verhalten nach” ai norma de poluare. Aici te-ai aștepta să scrie ca și la actele de Germania sau România, Euro X, dar nu scrie! Scrie probabil ceva de genul(dau exemplu) „-/2002/80A EG”. Informația asta e importantă. Poți să mergi să întrebi cu actele în mână la producătorul mașinii ce normă de poluare reprezintă, dar asta ar dura ceva cam mult, și până nu cumperi mașina evident ca nu pleci nicăieri cu actele. Samsarul bineînțeles ca o va lăuda Euro 4, mai ales că îți va scoate ochii cu anul de fabricație, dar anul de fabricație nu reprezintă norma euro, deci atenție! Mașina pe care o dau eu exemplu aici, e din 2005, și nu, nu a intrat la Euro 4, cu toate că nu apare nici în lista RAR-ului de motoare euro 3.

V9-Abgasklasse

Aici  ai o listă de Austria cu norme de poluare traduse în euro x. Pentru cazul meu, e evident: 2002/80A/EG e euro 3. Dacă ar fi fost 2002/80B/EG ar fi fost euro 4. Aceeași situație la toate celelalte norme de poluare euro 3 și euro 4. cele cu xxxx/xxA/EG sunt euro 3. Cele cu xxx/xxB/EG sunt euro 4. iar cele cu xx/xx/EG adică n-au nici A și nici B sunt euro 2.

Deci concluzia pentru actele de Austria, e să ne uitam bine la ce scrie la secțiunea Abgasklasse/-verhalten adică secțiunea V9 pe actele de origine. Dacă e Euro 4 cum o laudă samsarul, atunci aici trebuie sa am B/EG ca și terminație. Daca e Euro 3 voi avea A/EG. Pentru euro 2 voi avea simplu /EG.

Pentru euro 5 și euro 6 norma de poluare începe cu (EG) sau (EU) ultima litera face din nou diferența. De la A pană la M euro 5, și de la N până la Y euro 6 în ambele cazuri.

Dacă ți-a fost de ajutor articolul sau dacă ai completări, lasă un comentariu!

71 răspunsuri

  1. Bogdan spune:

    E bine de stiut. Multam!

  2. Silviu spune:

    Salut.Vreau sa cumpar o masina adusa din Austria,dar la punctul V9 mentionat de tine mai sus,nu imi scrie nimic.Poti cumva sa ma ajuti,am cartea masini scanata daca te ajuta.Multumesc

    • Cristi spune:

      Numai dacă îmi trimiți pe mail o poza sau ceva cu cartea să vad exact, în principiu trebuie să cauți pe ea „Abgasklasse”.

  3. Alex spune:

    La mine daca scrie Abgasverhalten nach kasse 2001/100B EWG ar trebui sa fie euro4

    • Cristi spune:

      2001/100B/EG e euro4, dar al tău nu știu de ce are terminația EWG. Cu EWG nu apare deloc în liste.

    • Alex spune:

      Nici eu nu stiu d ce apare asa dar tinand cont ca apare B si nu A eu zic ca e de bine

  4. vlad spune:

    salut cRISTI!!
    tE ROG sa ma ajuti si pe mn.daca poti.la mn.la v9 scrie asa.abgasverhalten nach/stufe apoi imediat pe coloana alaturata 1999/102A
    Este un mondeo 3 din 2001 benzina 18,16v 110 cp.Multumesc anticipat.

    • Cristi spune:

      Salut Vlad!
      În lista austriecilor 1999/102A/EG apare ca euro 3. După tabele lor a ta e euro3!
      Dacă ar fi fost 1999/102B ar fi fost euro4!

  5. vlad spune:

    Ms.mult.

  6. vlad spune:

    inca o intrebare.Ar putea fi si/sau euro 4 conform r.a.r. sa u altor tabele?

    • Cristi spune:

      Nu-ți fă prea mari speranțe! Dacă insiști, cei de la RAR te vor trimite să scoți o hârtie de la producător, problema e că te vei duce la o reprezentanță ford iar de acolo îți dă o hârtie din baza lor de date pe care scrie tot Euro 3! Eu am cerut și hârtia aia când am fost în situația asta! Adică ideea e că mașina chiar e euro 3, nu că doar așa scrie în acte. Diferențele sunt un pic mai mari, catalizator, injectoare, sunt multe schimbări între euro 3 și euro 4.

  7. vlad spune:

    Ok.atunci nici no sa mai insist.Ms inca o data.

    • Cristi spune:

      Păi poți să insiști, Hârtia aia de la reprezentanță o sa te coste undeva la 20 de lei, deci poți să încerci că nu e vorba de o avere!

  8. vlad spune:

    Am un vecin tot cu aceiasi masina din 2001 motor 1.8 16 v doar ca e de 125 cp,si a inmatriculato pe euro 4.
    asta e ghinionu meu.

    • Cristi spune:

      Probabil al lui să fie dintre primele cu euro 4 iar a ta între ultimele cu euro 3. Diferența de putere și clasă de poluare apare datorită modificărilor… catalizator, evacuare, admisie aer, injecție și optimizarea arderilor.

  9. lucian spune:

    saluat am cumparat un bmw 320d din austria si la punctul v9 scie -/70/220*96/69

    • Cristi spune:

      Cred că e euro 2. Din ce an e mașina? Dacă îmi poți trimite o poză cu actul pe e-mail pot căuta mai în detaliu, dar cred ca e euro2, că 96/69 apare în lista austriecilor ca euro2.

  10. sergi spune:

    buna.daca ma poti ajuta si pe mine.mie imi scrie la v9 exact asa: -/2003/76B fara EG sau altceva la sfarsit si la inceput e ” – „…ma gandesc ca e euro 4 dupa b-ul de la sf dar imi pune semne de intrebare faptul ca lipseste EG de la sfarsit si faptul ca e – in fata…un mecanic mi-a zis ca ar putea fi chiar euro 5 dar asta e prea putin probabil…precizez ca masina e un ford focus 2 1.6 tdci 90 cp fara DFP din a 11-a 2006…as dori sa stiu si parerea ta.

    • Cristi spune:

      Salut sergi!
      Eu zic că e euro 4, conform listei austriecilor. Momentan eu nu știu să detaliez exact ce e cu EG și EWG, în schimb dacă știe cineva care citește aici am rugămintea să nu păstreze secretul :). Mi-e greu și mie cu germana dar o să încerc să vedem exact ce reprezintă fiecare părticică și la ce se referă. Euro 5, din păcate a ta nu este, ar fi fost prea frumos nu-i așa? Norma euro 5 a apărut un pic mai târziu de 2006

  11. sergi spune:

    Nici eu nu credeam ca e euro 5 dar nu era scris nimic dupa B-ul de la sfarsitul seriei,asta era dubiul meu.acuma euro 4 cu siguranta e pt k modelul asta nu am auzit sa fie alt euro decat 4.cele de 109 cai pot fi si euro 3 depinde daca are sau nu dfp…sper sa nu fie vreo problema faptul ca lipseste terminatia EG…multumesc oricum si felicitari pt postare pt k eu de aici am aflat cum sta treaba cu actele austriece pt ca stateam si ma uitam la ele si nu vedeam scris nicaieri euro…

    • Cristi spune:

      Euro 3 nu e! 🙂 cele cu euro 3 sunt cu A toate și cele cu euro 4 sunt cu B toate. Mulțumesc pentru aprecieri! Eu de-asta am scris articolul pentru că eu n-am fost atent înainte să cumpăr și am pățit-o. Am studiat doar după ce am cumpărat și am scris ca măcar alții să nu pățească așa ca mine.

    • Plesea Gabriel spune:

      Vezi ca daca nu are dpf, e sigur euro 3!

  12. Eugen spune:

    Salut deci am asa si ma panicasem la inceput pana sa caut 1999/102/EWG ar trebui sa fie EURO 3?

  13. Eugen spune:

    1999/102A/EWG deci de unde apare „W” ca nu va aud sa spuneti nimic de el e din 2001 masina EURO 3 ?

    • Cristi spune:

      Ar mai fi și lista: Abgasklassen de la Ministerul Transporturile din Austria. Asta îmi pare un pic mai complexă. EG sau EWG se referă la directive ale Uniunii Europene și la regulamentul după care a fost aplicată. Practic asta nu afectează cu norma de poluare. Între euro 3 și euro 4 ne interesează dacă e cu A sau cu B.

  14. Ciro spune:

    Salut
    Codul asta EWG se referă la norma de poluare fonica adică la zgomotul produs de mașină respectiv decibeli produși la o anumita viteza și se fiscalizeaza ca atare

    • Cristi spune:

      Nu știam asta. Eu citisem la Ministerul Transporturilor din Austria de treaba cu regulamentele, dar nu era explicit, adică nu detalia și regulamentele respective. Mulțumesc de lămuriri!

  15. Ciro spune:

    EWG n are nici o legătură cu norma EURO după A sau B întotdeauna e scris EG. Inscripția cu EWG la sfârșit e trecuta pe cartea mașinii un pic mai sus si o sa vedeți ca în dreptul ei e trecut 70 db ,72db, 74db etc adică poluare fonica

  16. Bogdan spune:

    Buna ziua.
    De curand mi-am cumparat o masina adusa din Austria. Normal ca am avut problem cu identificarea normei de poluare, dar intr-un final am gasit. Acum s-a ivit o alta problema. Cat platesc taxa de mediu?!
    Pentru stabilirea taxei de mediu se ia in calcul si vechimea autovehiculului. Asta incepand cu data primei inmatriculari.
    INTREBARE:
    La care din puncte urmatoare se afla aceasta data?
    I – Zugelassen. B – Erstmalige Zulassung. A6 – Genehmigungsdatum.

  17. Ana Maria spune:

    erstmalige zulassung in mod normal pentru ca e tine te intereseaza cand a fost prima oara inmatriculata masina…

  18. zsolti spune:

    Buna daca ami.poti ajuta am cumparat Un opel astra g 1.7 dti din 1999 cu motor schimbat tot 1.7 dti Da e din 2002. La Abgasklasse-veehalen nach scrie ” -/// 98/68A. Ce euro are ami.pti ajuta?

    • Cristi spune:

      Salut,

      68A – euro 3. Totusi, atenție la RAR la identificare să nu fie probleme cu schimbatul motorului dacă are serie pe el.

  19. Gicu spune:

    Salut,exact asta am patito si eu cu un opel astra g cc,motor 1.6 16 v din 99 prima inmatriculare in 2000 luna 7-ea,nu m-am documentat ptr a sti mai multe de norma de poluare,as ca cred ca voi plati 640 eur daca imi baga euro 2,intr-un fel nu ma intristeaza ca masina e foarte buna si merge foarte bine fara probleme doar taxa ma nelinisteste,deci voi afla peste 2 zile.iar la abgasverhalten nach klasse imi scrie : III 96/69 EG masina e din austria,pareri sfaturi?o zi buna sa aveti.

    • Cristi spune:

      96/69. Dacă nu are nici A nici B, atunci e euro 2. Mai ales din ’99 e cam clar euro 2. Dacă mașina merge bine și e în stare bună, de multe ori sunt mai de încredere decât cele mai noi cu tot felul de electronici.
      1.6 16v benzină e un motor simplu și bun. Cu întreținere corespunzătoare(ulei bun, distribuție și toate la timp), nu te lasă în drum.

  20. cipy2007 spune:

    Buna seara .Doresc sa achizitionez un ford focus din 2005 1.6TDCI 90cp adus din austria Si nu stiu ce norma de poluare este codul de motor este HHDA ,iar la V9 este trecut -/2003/76B. Astept un raspuns urgent. Multumesc anticipat.

  21. ovidiu spune:

    Buna am si eu un Seat Alhambra din 2005 disel motor 1.9 96 kw co2 167 motortype ASZ V9 -/2002/80/EG daca puteti sa imi spuneti si mie ce euro este

    • Cristi spune:

      Bună,
      Dacă nu scrie nici A nici B în mod normal e euro 2. Dar asta e dubios dacă mașina e din 2005, deci cel mai bine cere la producător hârtie cu identificare normă de poluare!
      Din 2005 trebuia să fie cam euro 3.

  22. corina spune:

    Buna ziua,un ajutor te rog,pentru un Polo pe brieful lor scrie -/2001/1B/EG,ce euro este cumva 4?

  23. corina spune:

    Am uitat sa mentionez masina este pe benzina

  24. Ion spune:

    Salut vreau sa te intreb daca un autoturism fabricat in AUSTRIA in anul 2000 incepand cu luna ianuarie este sau nu este euro 3 autoturismul, chear daca nu are scris la abgasverhalten nach klasse litera A SAU B si doar se termina cu EG?
    Vreau sa te mai intreb daca este adevarat ca conform normelor date de U.E autoturismele fabricate din anul 2000 incepand cu luna ianuarie pana in anul 2005 luna ianuarie ar fi EURO3 chear daca nu apare literele A sau B?
    De exemplu am gasit un autoturism SKODA OKTAVIA din anul 2001 luna 09 si nu apare laabgasverhalten nach klasse litera A sau B doar se termina cu EG

    • Cristi spune:

      Salut,
      Din 2000 poate să fie euro 3 sau poate să fie euro 2. Dacă nu scrie nici A nici B atunci e euro 2. Tot ce contează la înmatriculare pentru identificarea normei de poluare e ceea ce scrie în cartea de identitate.
      Nu se poate spune că orice mașină fabricată între 2000 și 2005 sigur e euro 3. Dacă e euro 3 atunci asta trebuie să fie scris și în acte.
      Practic diferențele între normele de poluare euro2/euro3 sau euro4 sunt majore. Catalizator, injectoare, ECU, etc. Cu alte cuvinte, dacă este euro 3 mașina are și în acte scris euro 3 indiferent de anul de fabricație. Iar dacă nu este nici în acte nu are scris.
      Cum scriam mai sus în articol, și eu am pățit-o cu un Clio din 2005, n-am fost atent când am cumpărat, m-am bucurat de anul de fabricație, am mers convins că e euro 4, iar la RAR mi-a stabilit clar euro 3. Am cerut chiar și hârtie de la Renault, și tot euro 3 este!

  25. Raluca spune:

    Bună Cristi , am cumpărat un autoturism din Austria (skoda Fabia 2004 motor 1422 diesel Tdi co2 124)în acte la punctul V9 nu scrie nimic …Cum imi dau seama dacă este Euro 3 sau 4.

  26. Raluca spune:

    La punctul A15 scrie asa: Kraftstoffverbrauch nach 93/116 EWG

  27. Lau spune:

    Buna,eu am un Cordoba din 2005 si la A15 scrie 2004/3EG!! M-a poți ajuta te rog??

  28. boby spune:

    am o maşină mini one din austria. la V9 scrie -2001/1B. ce euro este?

  29. ghita spune:

    AEY la un polo din 1999 luna 10 ce euro poate sa fie????

  30. ghita spune:

    AEY ESTE TYP MOTOR

  31. vasile florin spune:

    buna seara,va rog sa ma ajutati,am cumparat un suzuki wagon 1,3 an 2001luna a 8a,la sectiunea v9 am -/1999/102/EG,CO2-145g/km.care este norma de poluare?.va multumesc

    • Cristi spune:

      Euro 2. la Suzuki e de așteptat, că ei nu prea aveau interese pe norma euro. Când alții faceau euro 3(2001-2005), cei de la Suzuki nu prea iși băteau capul și abia aveau euro 2, la fel prin ’95-’97, toata lumea avea euro 2, Suzuki n-avea nici o treabă cu norma de poluare…

  32. Milian Radu spune:

    Mazda 6 2.0 Diesel an 2003 are trecut la sectiunea V9 in brief-ul austriac 2002/80B/EG
    conform celor spuse aici ar trebui sa iasa la noi euro 4? Sigur?

  33. marius spune:

    buna ziua, am achizitionat un alfa romeo 147, 1.6 benzina,77 kw din 2002, si nu stiu la ce categorie intra.scrie 1999/100/eg. Pe lista de la rar imi apare ca si euro 3, daca e cum ziceti in articol ar fi euro 2. Astept raspunsul dvs. Va multumesc.

    • Cristi spune:

      Bună,
      Dacă pe lista de la RAR apare la euro 3 atunci bănuiesc că o să iasă euro3. Oricum nu cred să fie din 2002 euro 2.

  34. florin spune:

    buna!
    LA MINE APARE LA RUBRICA ABGASKLASSE -/99/102B/EG BANUIESC CA E 4.Dar ca si acte stii cumva ce trebuie ptr a inmatric masina teil 1,2 c-v austriac atat?.multumesc!

    • Cristi spune:

      Bună!
      E4. Ca și acte brief mare, brief mic, contract de vânzare-cumpărare, și spor la umblat cu actele!

  35. leonard spune:

    Buna.Doresc sa cumpar un renault megan adus de cineva din Austria.El spune ca este din 2000 dar nu stie daca e euro 2 sau 3.Mi-a dat aceste date ;K4JCF LA RUBR.5 SI LA V9 ARE ;70/220˙*96/69PG.Daca poti sa ma ajuti terog.

  36. Sandu spune:

    Salut am un vw bora 10/1999 ,înmatriculat 4/2000 SI are 98/96A/EG ce euro este?

  37. ADRIAN spune:

    -/94/12/EWG ?MULTUMESC

  38. Geo spune:

    Buna seara, -/2001/100A in ce categorie intra daca nu are alte litere dupa A? Multumesc

  39. ion spune:

    Salut,
    Aveti idee daca RAR-ul trece CO 2 din cartea masinii de Austria , sau il calculeaza ei…

    Am un Seat Leon din 2007 , 1.4 benzina si in cartea cea mare de Austria scrie.CO2 170 g… mi se pare foarte mult pentru motorul asta…

    Mersi

  40. Cip spune:

    Salut Cristi,

    Spune-mi, te rog, un Seat Alhambra din 2009, motor 1.9 diesel, are trecut pe carte: ” – / 2003 / 76B /EG”. Poate fi EURO5. Sau din cate am inteles din ce ai mai scris tu aici, poate fi si EURO4. Imi poti spune, te rog mult, ce crezi tu? Voi verifica si la Seat. Multumesc.

  41. Flotin T spune:

    Salutare,
    Ab…/Stufe 70/220*98/77
    Merci pentru raspuns rapid refer la incadrare EURO

  42. Radu spune:

    Este adevărat că de la 1 ianuarie 2016 nu se mai permite accesul în Austria decât cu mașini minim euro 4 ?
    Mi-a zis o persoană care face constant Germania, dar nu am reușit să verific informația.
    Scuze pentru off topic.

  43. Tudor Vladescu spune:

    M-am gandit ca s-ar putea sa va ajute: eu tocmai mi-am luat o masina din Austria si a fost nevoie sa traduc actele pentru a o inmatricula in Romania. Am gasit aceasta firma in Bucuresti care are preturi foarte bune si care mi-a oferit si traducerea foarte repede:
    http://www.traduceriacteauto.ro/
    Poate va foloseste si voua! Drumuri usoare tuturor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

17 − six =

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.