Anvelope de iarnă. În România, teoria anvelopelor de iarnă e destul de complicată.

De când cu legislația care ne obligă să purtam anvelope de iarnă, în România s-a dezvoltat o situație, sa-i spun așa, tipic românească. De ce spun tipic românească? Pai uite simplu, pentru unii e o afacere profitabilă iar pentru clienți o mare necesitate de atenție la achiziție că altfel iasă cum spunem noi „țeapă”!

Încerc să nu intru în detalii foarte amănunțite pentru că sunt convins că cei interesați s-au informat deja, dar hai să discutăm un pic generalist despre anvelope de iarnă și situația din România. Legea ne obligă să folosim anvelope cu marcajul M+S și cu adâncime a profilului de minim 4mm atunci când drumul este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei. M+S înseamnă de fapt Mud + Snow, adică noroi și zăpadă. Deci acestea nu sunt anvelope de iarnă! Sunt anvelope pentru noroi și zăpadă. Marcajul poate fi întâlnit și pe anvelope all-season. Deci, dacă cauți doar să scapi de gura poliției, orice anvelope cu M+S și un minim de 4mm sunt potrivite. Dar oare e suficient? Eu zic că nu! De ce? Pentru că pe mine nu mă interesează să scap de gura poliției în schimb mă interesează siguranța mea la volan!

Pe lângă M+S mai exista și marcajul cu fulgul de zăpadă, care nici acesta nu reprezintă anvelope de iarna așa cum spunem noi în popor, ci reprezintă anvelope pentru temperaturi sub 7 grade Celsius. Care e diferența între cele all-season cu M+S și cele M+S si cu fulgul de zăpadă? Pai compoziția cauciucului. Cele cu fulgul de zăpadă sunt construite să își păstreze proprietățile la temperaturi scăzute, deci au aderență bună pe uscat sau umed, la temperaturi sub 7 grade, în schimb pe căldură(vara) sunt cea mai proastă alegere, la fel cum cele de vară sunt cea mai proastă alegere iarna. Fără să mai discut despre dimensiuni, un alt aspect foarte important atunci când alegem anvelope de iarna este data fabricației care este inscripționată pe flancul oricărei anvelope în specificațiile DOT. Ultimul set din DOT format din 4 cifre reprezintă săptămâna și anul fabricației. Durata maximă de viață a unei anvelope este undeva la 5 ani, deci atenție la ofertele speciale! Și încă ceva: cumperi 4 sau 5(incluzând și roata de rezervă). Eu nu mă încalț nici iarna și nici vara cu un bocanc și o sandală, asta ca să nu mai povestim despre diferența de aderență.

Atenție! M+S și fulgul de zăpadă nu înseamnă ca vei avea aderență și pe gheață, chiar nu vei avea! Pentru gheață trebuie lanțuri!

Afacerile tipic românești cu anvelope de iarna sunt cele cu second hand, anvelope de proastă calitate sau ofertele speciale la anvelope noi fabricate de mult. Astea sunt cele pe care le-am văzut eu, însă nu m-ar mira să văd și altele având în vedere că de exemplu la Timișoara se fabrică Continental nu-i așa?

Second hand? Ar putea la prima vedere să pară o alegere bună datorită prețului redus însă nu e deloc așa. Anvelopa second hand va fi veche, ori mai veche de 5 ani, ori aproape de cei 5 ani, și cu siguranță va fi uzată, de cele mai multe ori neuniform, rezultatul fiind o aderență proastă. Și sincer, nici prețul nu e așa redus cum se spune. Adică la 50 de lei vei primi ceva asemănător unor șosete găurite pe care le-au purtat vreo 10 ani, adică mai exact gunoi, iar dacă ridici prețul spre 100 de lei gunoiul va fi proaspăt însă tot gunoi e și prețul e deja la jumătate din prețul unei anvelope.

Legat de anvelopele de calitate proastă pot spune că piața e plină ochi de așa ceva. Ba chiar dacă încerci să cauți ceva de calitate vei avea surprize destul de mari, în primul rând că vânzătorii n-au auzit de ele, și evident nu le au pe stoc, dar îți vor oferi în schimb altceva ce au pe stoc în aceeași bani sau poate chiar mai mulți dar care sigur nu le vrei. Eu am întâlnit vânzător mare de anvelope care nu a auzit de TOYO spre exemplu!

Ofertele speciale? Haha! Exemplu: Mare magazin de piese auto, anvelope, și service în Timișoara, Arad și Reșița are mare ofertă la anvelope produse înainte de 2010! Reduceri între 20% și 50% sau chiar 3+1. Serios? Adică au cel puțin 4 ani de când au fost produse, deci mai poți să le folosești iarna asta. Surprinzător, din nou tipic românește îți oferă și garanție 3 ani. Și mai spun că e vorba de Dunlop, Goodyear sau Michelin deci prețul cu tot cu reducere va depăși prețul unor anvelope de iarnă bune!

Lipsa noastră, a românilor, de informare și interes naște astfel de afaceri profitabile, care prosperă an de an pe spatele nostru! Sfatul meu e informează-te bine înainte de cumpărare! Avem internet în ziua de azi! Există site-uri de review-uri și pentru anvelope. Avem și eticheta europeană care nu ne spune ea foarte multe, dar ajută!

Eu anul acesta mi-am încălțat Renualt-ul cu Nokian WR D3. Le-am montat de aproximativ 2000 de km, vreo 3 săptămâni. Până acum, sunt mulțumit, aderență bună și pe uscat și pe umed, dar încă n-au văzut zăpadă. Cu siguranță le voi testa cu prima ocazie!

Anul trecut, pe când aveam încă Skoda Octavia, am optat pentru Toyo Snowprox S943. După o iarna în Parîng și Straja cu Snowprox pe Skoda, pot spune ca sunt foarte bune. Aderență bună pe uscat, aderență foarte bună pe umed, iar în zăpadă s-au comportat exemplar, confortul la volan plăcut, chiar și reducerea consumului de carburant a fost semnificativ.

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

eight − 5 =

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.